Site rengi

Tasarım

Geniş
Kutulu
tor-al ticaret
Azdavay Haber Tanıtım

Eski köy düğünleri

Fehmi Nalbant

Fehmi Nalbant

ESKİ KÖY DÜĞÜNLERİ
Evlendirme düşüncesi aylar evvel büyüklerin gönlüne düşmüştür. Gelin ve damadın yakın
mahalle ve köylerden olması halinde, ailenin toplum içinde ki yeri ile varlık soruşturmasına gerek olmazdı. Adayların uzak kariye (köyden) olmaları, varlık durumlarının bilinmesine mani idi. Bu varlık, ancak dömekten ahır küreği ile gübreliğe atılan sığır kemresinden(gübre) belli olurdu. (Ev sahibine çaktırmadan birisi bakar,) Buna göre isteme kararı alınır veya vaz geçilirdi.
Kız isteme, köyün ileri gelenleri muhtar,imam,damadın dedesi,babası ve komşularca gerçekleştirilir, kız evine haberli olarak gidilirdi.Gelin adayı,(Hoş Geldiniz) diyerek sıra ile elleri öperek mekanı terk eder.Adaylar ayrı köylerden ise damadın boynuna sarılı özel atkıdan tanınmış olunurdu. Çay ikram eden gelin adayı,şeker yerine tuz koymuşsa (yanlışlık oldu) diyerek tuzlu çay gider şekerli çay getirilip iş tatlıya bağlanırsa da Konu açılmadan gelindiği gibi geri gidilirdi.
Caba da (Toprak saç) davetli adedine göre yapılan çöreklerle,Çevre ahali (köylü)düğüne davet edilirlerdi.Hadise gnüllerde ki gibi gelişirse. (Allahın Emri Peygamberin Kavli) ile söze girilir. Cevap (Nasipse OLUR)la biterse taraflar şart ve detayları (Ağırlık-Başlık)ta konuşularak. Söz AHDE bağlanmış olurdu. (Konu hkda yardımcı olan yeğenim SERPİL’e teşekkür edelim.)
Kadınlar arasında gelin için,erkekler arasında da damat için tesbit edilen (kına gecesi) sinde, gelenek gereği eğlenilir.Yenilip içilir.Oyunlar oynanarak gece tamamlanırdı.Kız köyü gençlerince, erkek tarafından gönderilen(SANDAK) koç kesilerek,erkek düğününe hazır olacak şekle getirilirdi. Çalğılı,şenlikli ve mahalli oyun örnekleri de sergilenirdi.Yenilen yemek ve içilen içkilerle günün kutlaması da sonlandırılırdı.
3cü gün, özel giyimli ve yüzleri pece ile örtülü kadınlar, atlara binerek gelin almaya giderlerdi. Bunlara (Hakcılar) o güne de (hak alma) günü denirdi. Gelin (kurtarmak) için,önceden tesbit edilen 4-5 kişi kız evine girer. Gelinin kapısını bekleyen çocuğa (HAK) ını verir. (hak)ın verilmesi ile gelinin kapısı açılır. Baba ve bir yakınınca kolundan tutularak, merdivenden indirilip, giriş kapısının dışına çıkarılır. Kız evince verilen (SİSANA) denilen kızın eşyası öküzlerin çektiği kızakla oğlan evine doğru yola çıkarılır. Kırmızı duvağına bürünen gelin, bir yakınının yardımı ile,evin önünde bekletilen özel donanımlı ata bindirilir. İmamın duasına davetlilerin (Amin)inden sonra, Davulcunun, gelin anasını ağlatma ve zurnacıda gelin ağlatma havası çalarken, anaya ve geline göz yaşları ile eşlik edenlerde sık görülürdü. Gelin (Hakkınızı helal edin) anlamında 3 kere başını sağa sola sallayarak helalık almasından sonra, bir ömür tüketeceği son dünya evine dualarla yolcu edilirdi. Anasının yasına, (ağlamasına) misafirlerde göz yaşı ile eşlik ederlerdi. (Hem gider hem ağlarım) diyen gelinin, dış görünüşünden üzüldüğü izlenimi alınsa da, O günü yaşayan, bu günün yaşlıları (biraz tedirginlikle karışık sevinç göz yaşları) olduğunu söyleyenleri çok duydum. Son dünya evine salimen getirilen gelin, attan inmeden yapılan duada mealen, (İlk gireceğin bu kapıdan,son çıkışın,ahret şehri olsun) denirdi. Amma, Gelin attan inmek istemezdi.Vaad edilen bir hediyeyi duyunca iner. Odasına çıkarılır. Yatsı namazı çıkışı gelin odasına,dualarla yönlendirilen damada,arkadaşları acımasızca sırtını yumruklayıp, uğurlanırdı. Kilitlenen gelinin kapısı, kaynana besmele ile (Gelinimin dünyaya açılan son gelin kapısı olsun) duası ile sabah açardı.
4.gün Semet günüdür.Sabah damat, sağdıçı ile kız evine gider.Kurulan sofraya damat kaşık çatar. Bu kız evinden bir hediye bekleme anlamına gelir. Bu bir hayvan, agaç ve arazi olabilir. İstek karşılanınca, kaşıklarla yemeğe başlanır. Aynı gün kız köyünden gelen 10-15 sofralık kadın (Semetçiler) gelinin sag ve solunda bekleyen (Sagdıç) ları ile gelenlerin tebriklerini kabul ederler. Yemekten sonra verilen pekmez şerbeti ile dağılan semetçilerle düğün sonlanmış olur.
1997 yılı Azdavay Belediye başkanı iken yol arkadaşlarım, yerleşik ve gurbetcilerin, Sayın Vali, Kaymakam ve dair md.lerinin onurlandrmaları yanında TRT,Samanyolu, Kanal7 Atv il ve büyük gazetelerin iştirakı ile Evlek köyünde geçmişimizi (SANAL DÜĞÜN) olarak belgelemeye çalıştık. Şimdi ise Ne Hakcı,Ne semetci Ne de Sandakcı kaldı.En garibi geçmiş hakikatları anan ve okuyanda pek az kaldı. Yanlış-Doğru bunları uzun araştırma sonucu OKUYACAKLAR için Yazdım.Eğri bulunan cümlenin doğrultulması umudu ile Saygılar Mart2012 Fehmi NALBANT

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ
YAZARIN SON YAZILARI
Eski köy düğünleri - 20 Haziran 2019
KÖPRÜ 3 - 25 Kasım 2017
KÖPRÜ 4 - 25 Kasım 2017
Seyir Terası - 20 Kasım 2017
AZDAVAY MERKEZ CAMİİ - 10 Kasım 2017
Azdavay Köyleri - 29 Haziran 2017
NİNEMİN MÜDÜR LAKABI - 28 Nisan 2017
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ